Menu
 Zpět

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Ptáte se, proč práci s koberečky věnujeme tolik času a energie?

Maria Montessori by vám určitě řekla, že snaha, kterou musí děti vynaložit na správnou manipulaci s pracovním koberečkem, se vyplatí sama o sobě. Přenášet, urovnat a zase pevně stočit kobereček vyžaduje od malého dítěte nemalé úsilí – dítě tak procvičuje koordinaci a soustředění, což jsou věci, které jsou podle nás pro děti nesmírně důležité. Ale je v tom ještě něco.

Každý Montessori průvodce vám řekne, že pomůcky v Montessori třídě jsou něco neobyčejného a hodnotného. A o hodnotné věci se musíme starat s náležitou péčí. Nechceme, aby byly rozházené po zemi, aby se do nich kopalo, nebo aby se ztratily. Místo toho je při práci na zemi opatrně pokládáme na tkané koberečky. Tento smysl pro pořádek má v Montessori pedagogice vyšší smysl. Maria Montessori často poukazovala na to, jak je důležité, aby prostředí, v němž se dítě pohybuje, bylo estetické a aby bylo dítě obklopené krásnými věcmi. Zároveň také upozorňovala na to, že je velmi důležité prezentovat je dětem takovým způsobem, aby děti pochopily, že my sami si těchto věcí velmi vážíme. 

Pracovní kobereček je pro dítě také ryze praktickou věcí. Definuje mu prostor, vytváří hranice pro jeho práci s pomůckou a v neposlední řadě mu umožnuje získat okamžitý přehled nad vším, co se na koberečku nachází. Srovnejte si pomůcky rozložné na koberečku a krabici lega, které je rozházené po celé místnosti. Ve skupině dětí kobereček umožňuje dodržovat vzájemný respekt vůči prostoru ostatních. Dítě si dává pozor na to, aby se se svou pomůckou nedostalo mimo kobereček. Ostatní děti vědí, že na kobereček jiného dítěte se nešlape a nic se z něj nebere. A to ani v případě, že ho dítě na moment opustí. 

Všechny tyto aspekty reflektují základní dětskou potřebu – potřebu řádu, pořádku a orientace v prostředí. Je těžko docenitelné, jak důležité je tuto potřebu podporovat, a to nejen u dětí. Ať již pracujete ve školním prostředí nebo jen hledáte inspiraci pro správně připravené domácí prostředí, věříme, že investice do koberečku se vám vyplatí.

Michaela Tučková – učitelka IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VYPOŘÁDEJ SE S EMOCEMI, DÍKY UMĚNÍ

Další články

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

Číst dál
19.11.2018
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka