Menu
 Zpět

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Ptáte se, proč práci s koberečky věnujeme tolik času a energie?

Maria Montessori by vám určitě řekla, že snaha, kterou musí děti vynaložit na správnou manipulaci s pracovním koberečkem, se vyplatí sama o sobě. Přenášet, urovnat a zase pevně stočit kobereček vyžaduje od malého dítěte nemalé úsilí – dítě tak procvičuje koordinaci a soustředění, což jsou věci, které jsou podle nás pro děti nesmírně důležité. Ale je v tom ještě něco.

Každý Montessori průvodce vám řekne, že pomůcky v Montessori třídě jsou něco neobyčejného a hodnotného. A o hodnotné věci se musíme starat s náležitou péčí. Nechceme, aby byly rozházené po zemi, aby se do nich kopalo, nebo aby se ztratily. Místo toho je při práci na zemi opatrně pokládáme na tkané koberečky. Tento smysl pro pořádek má v Montessori pedagogice vyšší smysl. Maria Montessori často poukazovala na to, jak je důležité, aby prostředí, v němž se dítě pohybuje, bylo estetické a aby bylo dítě obklopené krásnými věcmi. Zároveň také upozorňovala na to, že je velmi důležité prezentovat je dětem takovým způsobem, aby děti pochopily, že my sami si těchto věcí velmi vážíme. 

Pracovní kobereček je pro dítě také ryze praktickou věcí. Definuje mu prostor, vytváří hranice pro jeho práci s pomůckou a v neposlední řadě mu umožnuje získat okamžitý přehled nad vším, co se na koberečku nachází. Srovnejte si pomůcky rozložné na koberečku a krabici lega, které je rozházené po celé místnosti. Ve skupině dětí kobereček umožňuje dodržovat vzájemný respekt vůči prostoru ostatních. Dítě si dává pozor na to, aby se se svou pomůckou nedostalo mimo kobereček. Ostatní děti vědí, že na kobereček jiného dítěte se nešlape a nic se z něj nebere. A to ani v případě, že ho dítě na moment opustí. 

Všechny tyto aspekty reflektují základní dětskou potřebu – potřebu řádu, pořádku a orientace v prostředí. Je těžko docenitelné, jak důležité je tuto potřebu podporovat, a to nejen u dětí. Ať již pracujete ve školním prostředí nebo jen hledáte inspiraci pro správně připravené domácí prostředí, věříme, že investice do koberečku se vám vyplatí.

Michaela Tučková – učitelka IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VYPOŘÁDEJ SE S EMOCEMI, DÍKY UMĚNÍ

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Uklízení! Aktivita, kterou bude vaše batole milovat

Pokud se nezaujatý pozorovatel přijde podívat do naší Montessori třídy batolat, musí mu připadat, že děti tráví polovinu času uklízením. Batolata jsou zaneprázdněna zametáním, utíráním, vytíráním, drhnutím a kartáčováním. Dokonce i tak zastaralé aktivity, jako je ruční praní či leštění dřeva nebo kovových předmětů tu mají své místo.  

Číst dál
19.11.2018
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka