Menu

Jak porozumět chování batolat a reagovat na něj

Záchvaty vzteku a těžké přechody mezi aktivitami jsou dvě nejobtížnější výzvy, kterým musí rodiče batolat čelit. I přesto, že máte ten nejpředvídatelnější plán dne, může se stát, že narazíte na to, že toho je na vaše batole příliš a vy musíte vymyslet, jak situaci efektivně vyřešit. Dobrá zpráva je, že s trochou kreativity a pár drobnými úpravami vašeho programu, můžete tyto momenty frustrace zredukovat na minimum, a pomoci tak vašemu batoleti lépe se v nich zorientovat.

Záchvaty vzteku

Záchvaty vzteku jsou jedním z nejčastějších chování batolat, které způsobují frustraci mezi rodiči a malými dětmi. Tyto emoční výbuchy mohou přijít kdekoliv, doma, v obchodě nebo dokonce v autě, a mohou způsobit, že se rodiče cítí bezmocní a přetížení stejně, jako dítě. 

Vytvořte si přechodový rituál

Místo náhlých změn zkuste vytvořit okolo přechodů mezi aktivitami nějaký rituál. Může to být speciální písnička, věta nebo malé gesto, které signalizuje vašemu batoleti, že se blíží změna. Například před odchodem z parku nebo koncem hraní, si zaspívejte písničku nebo řekněte “Ještě jednu minutu a potom jdeme dělat něco nového!”. Časem si vaše dítě spojí tento rituál s tím, co ho čeká, přechody tak budou méně skřípat a sníží se pravděpodobnost záchvatu vzteku.

Vytvořte zóny klidu 

Vytvořte doma klidné místo, kam může dítě jít, když se bude cítit přetížené. Může to být klidný, útulný koutek s měkkými polštářky, pár oblíbenými knihami nebo klidnými hračkami. Pokud zjistíte, že se blíží záchvat vzteku, v klidu dítě naveďte na tohle místo. Může si tam dát přestávku od příliš silných emocí. Postupně, jak se budou rozvíjet jeho schopnosti seberegulace a emoční inteligence, se naučí, že se na toto místo může přijít zklidnit i samostatně.

Nabídněte jednoduché možnosti 

Když má vaše batole pocit, že ztrácí nad situací kontrolu, může tento pocit zmírnit, když mu nabídnete více možností . Důležité je, aby možnosti, které nabídnete, byly jednoduché a v souladu s vaším plánem. Místo toho, abyste řekli: „Už musíme odejít“, zkuste nabídnout dvě možnosti: „Chceš si sám obout boty, nebo chceš od mě pomoc?“ Tyto malé příležitosti rozhodnout se mohou rozptýlit frustraci a dát vašemu batoleti pocit, že má situaci pod kontrolou, díky čemuž bude ochotnější spolupracovat.

Prevence záchvatů vzteku pomocí vizuálních podnětů

Pokud nestačí slova, můžete zkusit použít vizuální podněty, které vašemu batoleti pomohou se na přechod mezi aktivitami připravit. Vytvořte si několik obrázkových karet, které představují jednotlivé fáze dne (např. „hra“, „čas na jídlo“, „koupel“, „postel“). Nechte si tyto karty na místě, kde k nim má vaše batole snadný přístup, například na zdi nebo v nějakém pořadači. Než přejdete z jedné aktivity na druhou, ukažte svému dítěti kartu, která odpovídá aktivitě, která ho čeká, například pokud si hraje a blíží se čas koupele, podržte kartu „koupel“. Můžete dokonce použít obrázky vašeho dítěte při jednotlivých činnostech a vytvořit tabuli s denním programem, aby se mohlo seznámit s tím, co bude následovat. To mu umožní připravit se na to, co ho čeká a pomůže snížit úzkost nebo odpor ke změnám, což je nejčastější důvod záchvatů vzteku. Další možností je vytvoření vizuální časomíry, jako jsou přesýpací hodiny nebo digitální časomíra s barevně odlišenými částmi. Jak čas plyne, dítě může vidět vizuální odpočítávání, které mu dává konkrétní představu o tom, kolik času mu zbývá na aktivitu, kterou právě dělá. To pomáhá minimalizovat momenty překvapení během přechodů a snižuje frustraci, protože vaše batole jasně vidí postup směrem k další činnosti.

Usnadněte si záchvat vzteku pomocí vizuálních podnětů

Uprostřed záchvatu vzteku může rodič použít jednoduchou vizuální nápovědu, jako je například obrázek někoho, kdo se zhluboka nadechne. Může to být karta zobrazující postavu nebo zvíře, které dělá velký hluboký nádech. Ukažte tuto kartu svému batoleti a naveďte ho, aby napodobilo, co na ní postava nebo zvíře dělá. Kombinace toho, že vidí obraz a slyší váš hlas říkat: „Takhle se zhluboka nadechneme,“ mu může poskytnout uklidňující rozptýlení a pomůže mu soustředit se na regulaci dechu, spíše než na eskalaci emocí. Další možností je použít karty s emocemi nebo graf s pocity, aby na něm vaše dítě mohlo ukázat, jak se cítí. Můžete jim opatrně ukázat kartu, která odpovídá jejich aktuální emoci, a pomoci jim ji vyjádřit: „Vidím, že se cítíš frustrovaný, jako ta červená karta. Ukážeš mi, jak se můžeme uklidnit?" Tento rychlý posun může pomoci změnit situaci z přetížení k porozumění a kontrole nad situací, a dát tak dítěti pocit svobody jednání během chaotického momentu.

Přechody

Pro batolata mohou být přechody z jedné činnosti na druhou obtížné. S malou přípravou ale mohou být mnohem plynulejší a méně stresující. Zde najdete několik možností, jak tyto přechody usnadnit:

Zahrňte aktivitu „Uklidnění“

Aby byl přechod od aktivní činnosti ke klidnější snazší, zkuste mezi ně vložit nějakou relaxační aktivitu. Pokud si například vaše batole hraje venku a chystáte se jít na večeři, můžete si před tím zahrát krátkou hru nebo přidat uklidňující aktivitu, jako jsou například puzzle nebo přečtení krátkého příběhu. Tato chvilka pomáhá překlenout emocionální propast mezi aktivitami a přechod je přirozenější.

Buďte konzistentní, ale flexibilní

I když je důležité udržovat program konzistentní, nebojte se ho upravit, pokud si všimnete, že určitý přechod způsobuje dítěti pravidelně frustraci. Pokud je například přechod z hraní si na večeři opakovaně boj, zkuste posunout načasování tohoto přechodu nebo začlenit jinou aktivitu, která lépe vyhovuje náladě vašeho batolete. Někdy může nepatrná úprava programu znamenat velký rozdíl v tom, jak vaše dítě na přechody reaguje.

Použijte pozitivní motivaci pro hladké přechody

Když vaše dítě zvládne přechod bez problémů, nezapomeňte jeho snahu ocenit. Jednoduché „Děkuji, že jsi byl tak trpělivý, když jsme šli z parku“ může hodně pomoci k posílení dobrého chování. I díky těmto malým pochvalám se bude vaše batole cítit postupem času jistější a schopnější přechody zvládat.

Filozofie Marie Montessori byla zakořeněna v respektu k dětské potřebě objevování, samostatnosti a učení vedeného dítětem. Věřila, že mnoho frustrací mezi rodiči a malými dětmi lze vyřešit pochopením jedinečných vývojových potřeb dítěte a vytvořením prostředí, které podporuje autonomii a lásku k učení.

Přestože být rodičem batolete může někdy přinášet jedinečné výzvy, pokud pochopíte důvody, které stojí za jeho chováním, může to vést k empatičtějším a účinnějším reakcím, což nakonec váš vztah s dítětem může prohloubit. Myslete na to, že vaše batole se každý den prostřednictvím svých zkušeností učí, roste a vyvíjí se. Svým přístupem k záchvatům vzteku a přechodům můžete podpořit emoční vývoj vašeho batolete s respektem k jeho potřebám programu a samostatnosti. S trochou přípravy, kreativním programem a trpělivostí pomůžete pomoci svému dítěti procházet těmito složitými momenty sebejistě, a díky tomu si oba si můžete užívat klidný průběh dní.

Armonie Reed

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Příprava jídla v Montessori

Společná příprava jídla je v Montessori třídách oblíbenou aktivitou. Děti si nesmírně užívají, že mohou jíst to, co samy vytvořily. A kromě toho tím rozvíjejí důležité dovednosti. 

Číst dál

Šest měsíců jako IMSP batole

Vždy pro mě bylo prioritou vést mé děti k nezávislosti, zvídavosti a jednat s nimi, jako se sobě rovnými i přesto, že jsou velikostí menší. Proto mě při výběru školky Montessori vzdělávání velmi zaujalo. Je to teprve šest měsíců od té doby, co moje dcera začala navštěvovat třídu batolat v IMSP na Praze 4 a je opravdu radost pozorovat, jak se rozvíjí.

Číst dál

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Číst dál

Pár minut s Abdulem z Keni

Zveme vás na malý výlet do Afriky, za naším adoptivním spolužákem Abdulem. Zeptali jsme se ho, jak se má.

Číst dál
30.01.2025
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka