Menu

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Když se chce batoleti na záchod

Pokud potřebuje vaše dítě poradit, jak si sundat kalhoty, když potřebuje na nočník, ukažte mu, jak chytnout pásek a stáhnout za něj kalhoty dolů. Nezapomeňte na to, že zadní strana je pro malé děti o něco těžší, protože na ni okolo zad hůře dosáhnou. Můžete mu také ukázat, jak si sám může sundat plenku a posadit se na nočník nebo záchod.

když se batole potřebuje převléct

Začněte s tričkem. Jednoduše nechte dítě zatahat za konec rukávu a ukažte mu, jak z něj vysune ruku směrem k tělu. Pokračujte s druhým rukávem, a nakonec mu ukažte, jak přetáhnout tričko přes hlavu. 
       Hot to help children get dressed in Montessori
Při oblékání potřebují děti často pomoct najít otvor na hlavu a přetáhnout tričko přes ni. Některé menší bojují také s tím, aby našly rukávy a stáhly tričko na zádech.

**Pamatujte na to, dát dítěti na výběr! Třeba mu ukažte dvě trička zeptejte se, které by si chtělo vzít. To pomůže, aby se dítě cítilo, že má své tělo a to, pro co se rozhodne, pod kontrolou.

Při svlékání kalhot si vaše dítě snadno sundá nohavice až po kotníky, ale tam právě může nastat problém. Můžete mu pomoct tím, že táhnete spodní část kalhot pryč a dítě si z nich mezi tím vytáhne nohy.

**Poté, co si vaše batole kalhoty sundá, nezapomeňte na to, aby si je odneslo do koše na prádlo nebo do pračky.  

Při navlíkání kalhot je to trochu složitější. Můžete batoleti například přidržet ruce a ukázat mu, jak chytnout pas kalhot. Požádejte ho, ať dá postupně jednu i druhou nohu do nohavic. Můžete mu pomoct protáhnout nohy skrz konce nohavic, potom mu říct ať se postaví a samo si vytáhne kalhoty nahoru.

Tipy na převlečení na ven

Zkuste dítěti otázkami připomínat, co by v danou chvíli mohlo být potřeba, nad čím by mohl přemýšlet, například "Kde máš bundu?" 

Boty

Pro dítě je nejjednodušší si na obouvání sednout. Pokud začíná být ze svých pokusů nešťastné nebo frustrované, pomozte mu tím, že podržíte botu na podlaze na jednom místě, aby se nemohla hýbat. Batole tak snadněji dostane nohu dovnitř a může zapnout pásky. Je lepší učit ho zatlačit nohu do boty proti podlaze než proti vaší ruce. 

Overaly
Pamatujte si, že je lepší začínat v sedě – klíčová je totiž konzistentnost. Můžete mu znovu ukázat, jak si kalhoty podržet, připomenout mu, jak dát postupně nohy do nohavic vstát a navléct kalhoty nahoru. Pak už stačí ukázat, kde jsou kšandy a nechat batole dát ruce dovnitř.

Svetry a bundy

Na oblékání bund existuje trik, který nazýváme "jacket flip", je to takové překlopení bundy a v zimně je to obrovská úspora času. Začněte tím, že dáte rozepnutou bundu horní částí k nohám dítěte – vypadá, jako by byla vzhůru nohama. Ukážte mu, jak dát ruce do rukávů, pak stačí zvednout ruce nad hlavu a nechat bundu přepadnout přes hlavu na záda. Jakmile má bundu takto oblečenou, bude možná potřebovat pomoct sepnout spodní část zipu. Táhnout nahoru a zapnout se by neměl být problém.

Když bundu svlékáte, nejprve dítě požádejte, aby se rozeplo. Je možné, že potom bude potřebovat podržet rukávy, aby si mohlo vyndat ruce, zbytek svlékání už může trénovat samo.

Oblékání a svlékání je potřeba procvičovat pokaždé, když máme příležitost a být velmi konzistentní. Čím víckrát to dítě vyzkouší, tím lépe mu to půjde a brzy to zvládne samo bez vaší pomoci.

Lindsey Taylor, Asistentka třídy batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ŠEST MĚSÍCŮ JAKO IMSP BATOLE

Další články

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Krishnou Ramani

Dnešním hostem IMSP podcastu je Krishna Ramani, vítej!

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál
16.04.2020
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka