Menu

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Rotujte hračky

Všiměte si, že v Montessori třídě máme jasně vymezený prostor v policích na omezený počet aktivit. Malé děti se učí zorientovat v jejich prostředí a součástí toho je kam věci patří a kde najít to, co chci nebo potřebuji. Jak můžeme po dítěti chtít něco uklidit, pokud není jasně dané, kam věc patří? Dalším faktorem je, že děti jsou snadno zahlcené velkým množstvím možností. To je důvod, proč pokud máte velký koš plný hraček, dítě všechny vysype, hraje si jen s jednou nebo dvěma a potom je boj pro něj i pro vás, aby všechny uklidil zpět. Pokuste se připravit prostor s 8-10 hračkami uspořádanými tak, aby vaše dítě celý výběr snadno vidělo. Schovejte ostatní hračky úplně pryč a zhruba za jeden až dva týdny je obměňujte podle toho, které vaše dítě používá a které ne. Tento postup vám pomůže zjistit, co vaše dítě zajímá, s čím si hraje nejvíc a jaké hračky už můžete odložit nadobro.

Vytvořte pravidla společně

U nás ve třídách si vážíme spolupráce a toho, že na nějakém společném cíli pracujeme dohromady.  Pokud tedy chcete něco u vás doma vylepšit, můžete to také probrat dohromady jako tým a najít cestu, která bude vyhovovat všem. Děti jsou rádi součástí dění a rozhodování, takže se posaďte spolu jako rodina a sdílejte nápady, jak může každý z vás pomoci a pracovat dohromady. Můžete si z toho udělat i zábavnou aktivitu, napsat, na čem jste se domluvili na kus papíru a dítě může tento návod zavěsit na nějaké místo doma. Jeden z takových návodů, který máme my ve třídách je, že jakmile dokončím práci s nějakou pomůckou, uklidím ji. Pokud je toto něco, s čím jako rodina souhlasíte, můžete pak použít drobná upozornění jako: “Pamatuješ si, jak jsme se domluvili, že když skončíme, budeme po sobě uklízet?” Je důležité, abyste i vy byli dobrým vzorem a dítě vidělo, že pravidla platí pro všechny stejně. A klíčová je samozřejmě konzistentnost!

Montessori jesle - dítě pomáhá připravit stůl

Dejte na výběr, s čím může dítě pomoct

Pokud chcete vidět ve svém bytě více pomocných rukou, dejte svému dítěti na výběr, s čím vám může pomoci. Například se můžete zeptat: “Chceš pomoct s přípravou stolu na večeři nebo uklidit talíře až dojíme?” Vyhněte se otázkám, na které je odpověď ano nebo ne a nabídněte konkrétní příklady, jak může dítě pomoct. Děti chtějí často pomáhat všem okolo a rádi se cítí plnohodnotnými členy společnosti. Pěknou výbavou u vás doma by proto mohla být učící věž. Díky ni může dítě snadněji pomáhat s vařením a uklízením.

Procvičujte aktivity z praktického života

Aktivity z praktického života jsou klíčovou součástí každé Montessori třídy a děti je naprosto milují! Připravte tyto aktivity tak, aby byly dostupné ve výšce dítěte, aby na ně snadno dosáhlo, pokud je bude chtít použít. Může to být třeba košík s několika ručníky na utření louží, malý mop nebo koš na prádlo. Také můžete zahrnout aktivity jako je krmení zvířátka, příprava jídla nebo mytí nádobí.

Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Přečtěte si, jak si upravit domov podle Montessori

Další články

Školní procházky a výlety

jako nezbytné zážitky a zkušenosti pro žáky základní Montessori školy

Číst dál

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál
17.03.2022
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka