Menu

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.  

Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Písmena všude, kam se podíváš

Už i několikaměsíční miminka dokáží rozeznávat tvary. Písmena jsou pro ně něco podobného, jako je např. trojúhelník, strom nebo sluníčko. Zkuste začlenit písmena do vašeho každodenního života, třeba takto:

  • interiér vašeho domova můžete „ozdobit“ 2 písmeny a po nějaké době každé z nich vyměnit za jiné, 

  • při společné přípravě jídla lze tvořit jednotlivá písmena ze slupek mrkve nebo okurky,

  • zkuste společně psát písmena do písku apod. 

Proč rýmovačky tolik pomáhají

Rýmované říkanky jsou pro děti velkým pomocníkem pro vnímání slov vytvořených z jednotlivých zvuků. Od nejútlejšího věku můžete proto dětem:

  • popisovat obrázky, tvary, barvy a emoce,

  • hledat a popisovat předměty, které se rýmují, např. pes – les, myška – liška, konec – zvonec,

  • říkat a zpívat si spolu s dětmi rýmované texty, jako například: Vařila myšička kašičku, Polámal se mraveneček, Když jde malý bobr spát apod., které jsou k dispozici i v podobě leporela.

Znakování usnadní komunikaci s našimi nejmenšími

Znakováním podpoříte své batole v tom, aby se z něj stal aktivní čtenář i partner pro sdílení zážitků. Znakování je založeno na systému jednoduchých gest, která nahrazují jednotlivá slova. Jejich užívání dítěti pomůže budovat i sebeúctu, protože podstatně přispívá k narůstající radosti dítěte z toho, že se samo dokáže vyjádřit.  

Přibližně kolem prvních narozenin vám dítě pomocí znakování bude schopné „říct“, že vidí kočku, slunce, že by se chtělo napít mléka, nebo třeba že ho něco bolí. „U dětí, které znakují, je záhy znát vřelý vztah ke knihám. Tyto děti také začínají číst dříve než ostatní.“  

Takže se se svým dítětem pohodlně posaďte a pusťte se do čtení. Společné čtení dítěte a rodiče výrazně napomáhá k rozvoji:

  • Pozornosti: dítě tak má možnost prožívat přímou interakci s rodičem, a protože se jedná o hravou formu interakce, dítě se vydrží déle a lépe soustředit.

  • Bondingu: proces učení a trénování paměti je maximálně aktivován v bezpečném a láskyplném prostředí, což pozitivně ovlivňuje vývoj dětského mozku.

  • Komunikace: respektující komunikace mezi vámi a vaším dítětem výrazně zvyšuje schopnost dítěte začít brzy mluvit a naučit se číst.

Lenka Míkovcová – Asistentka učitele v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Zdroje:

  • Bright from the start, Jill Stamm, PhD, Paula Spencer, Gotham Books, 2007
  • Baby Minds – Linda Acredolo, Susan Goodwyn / Bantam Books, 2000

Další články

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál

Šest měsíců jako IMSP batole

Vždy pro mě bylo prioritou vést mé děti k nezávislosti, zvídavosti a jednat s nimi, jako se sobě rovnými i přesto, že jsou velikostí menší. Proto mě při výběru školky Montessori vzdělávání velmi zaujalo. Je to teprve šest měsíců od té doby, co moje dcera začala navštěvovat třídu batolat v IMSP na Praze 4 a je opravdu radost pozorovat, jak se rozvíjí.

Číst dál

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také doma.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
19.03.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka