Menu

7 výhod, které získáte, pokud začnete s Montessori již od narození

“Velikost lidské osobnosti začíná hodinou narození" Maria Montessori

Lidé jsou často překvapení, když zjistí, že Montessori principy mohou využívat již od narození. Často od rodičů slýcháme: „Kdybych jen o tomto věděl dřív!" Proto jsme se rozhodli učit rodiče pracovat s Montessori již během prvního roku života dítěte. Je toho hodně, co můžete dělat od samého začátku tak, aby to bylo v souladu s Montessori principy – jak se miminka dotýkáte, jak na něj mluvíte, jak máte uspořádaný svůj domov i jak reagujete na jeho komunikaci. Miminka mají absorbující mysl, která jim dovoluje učit se nevědomě a bez námahy z prostředí, které je obklopuje.

Montessori kurz pro miminka v Praze

Montessori vzdělávání dalece překračuje hranice toho, na co jsme zvyklí ve třídách, na konvenční roli učitele, který učí dítě. Zahrnuje každou interakci a zkušenost, se kterou se dítě setká od samého počátku svého života. To je důvod, proč lze Montessori vzdělávací principy využívat a proč jsou pro dítě prospěšné již od prvního měsíce života.

samostatnost

Montessori klade důraz na podporu samostatnosti od raného věku. Už miminka jsou povzbuzována, aby prozkoumávala prostředí a interagovala s ním, což jim umožňuje budovat sebedůvěru a samostatnost.

rozvoj smyslů

Montessori materialy a aktivity pro miminka jsou zaměřené na stimulaci smyslů prostřednictvím hmatových, sluchových a vizuálních zážitků. Pomáhají při rozvoji smyslového vnímání a jemné motoriky. 

osvojování jazyka

Montessori prostředí umožňuje jazykově bohaté interakce. I v takto raném dětství jsou děti vystavené různým zvukům jazyků, což může podpořit raný vývoj jazykových schopností.

pořádek a denní režim

Montessori prostředí klade důraz na pořádek a konzistentnost. Vytvoření režimu a poskytování předvídatelného prostředí pomáhá miminkám cítit se bezpečně a rozvíjet smysl pro pořádek v jejich životě.   

Respekt k individuálnímu tempu 

Montessori vzdělávání uznává, že každé dítě se vyvíjí svým vlastním tempem. V Montessori prostředí pro miminka je kladen důraz na pozorování a pochopení jedinečných potřeb a vývojových fází každého dítěte.

jemná a hrubá motorika

Montessori aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly rozvoj jemné a hrubé motoriky. Děti motivujeme, aby chytaly věci, dosahovaly na ně, plazily se a později chodily, a rozvíjely tak svoje pohybové schopnosti.

Sociální interakce

Přestože v prvním roce života je Montessori zaměřené hlavně na individuální rozvoj dítěte, jsou tu příležitosti i pro sociální interakce s lidmi z okolí, kteří o dítě pečují, nebo s jinými dětmi. Pokud je dítě vystaveno v raném věku sociálním interakcím, vytváří se tím základ pro budoucí zdravý sociální vývoj. 

Montessori pokoj pro miminkaTyto výhody Montessori vzdělávání budou vaše dítě provázet po celou dobu jeho batolecího věku i po něm, a budou mu poskytovat pevný základ, na kterém bude stavět své zkušenosti s učením v dětství a dospívání.

Máte doma novorozence a chtěli byste se seznámit s Montessori? 

Přidejte se k nám a přihlaste se na Montessori dílničky pro rodiče s miminky Baby & Me. Naučíte se vytvořit podporující prostředí, vytvořit dítěti režim, jak komunikovat a jak můžete používat koncept „Následování dítěte”.

přihlásit se na kurz baby and me

Pokud již máte batole ve věku od 15 měsíců do 3 let, můžete se přihlásit na Montessori dílničky, určené pro starší děti a jejich rodiče – Batole a já.

 

Další články

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál
13.09.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka